In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een Powerbox niet goed en zelfs slecht werkt op motoren en simpelweg ook schadelijk zijn.

De nieuwe generatie ecu’s detecteert tegenwoordig ook meteen het plaatsen van een dergelijke powerbox, dus ook al verwijderd u de powerbox voor een servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan door middel van een powerbox te plaatsen.

We leggen u even kort uit waarom een powerbox een amateuristische manier van chiptunen is:

Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende om hem veilig te noemen. Door enkel de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel op, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe.
Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment, de dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit ook niet lang uithouden.

Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cilinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt.
De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering zelfs gaat smelten met een gat in de zuiger tot gevolg!

Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand bijvoorbeeld niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip lijdt bij auto's met een automatische versnellingsbak, ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer ‘dieselklop’). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG.

Wij van ECU-Soft raden daarom het gebruik van dergelijke kastjesook direct af.
Het gezegde goedkoop is duurkoop is in deze kwestie ook daadwerkelijk ter sprake!

Er word ook wel eens gesproken over een Powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan, u zou dan een box moeten krijgen met 12 stekkers.
De opgegeven winst van bijvoorbeeld 30 pk is helemaal niet haalbaar, maximaal 12 a 15 pk winst zal er geboekt worden.

In de meeste motoren zitten kernvelden zoals: gaspedaalstand, inspuiting, rookbegrenzer, turbodruk, ontsteking, commonraildruk, vmaxx begrenzer enzovoort.

Deze kernvelden MOETEN allemaal netjes op elkaar worden afgestemd worden voor een goede en sluitende tuning.


Laat uw auto veilig tunen