Om schadelijke uitstoot van roet terug te dringen worden sinds 2007 nieuwe dieselauto’s standaard voorzien van een roetfilter of DPF (Diesel Partikel Filter). Een roetfilter filtert het fijn stof uit de uitlaatgassen, maar geraakt stilaan ook zelf verzadigd door de roetdeeltjes die achterblijven. Normaliter zal de boordcomputer het roetfilter automatisch regenereren door ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen zo heet worden dat het roet in de filter zelf verbrandt. Tijdens deze verbranding blijft altijd wat as achter dat niet verbrandt. Het is dit beetje as dat uiteindelijk het roetfilter verzadigt, waardoor de filter op termijn vervangen moet worden.

Een roetfilter, en zeker een verzadigd exemplaar, neemt echter veel vermogen weg van de wagen. Om de sportieve prestaties van uw wagen te verhogen kan het dan ook – in zeer specifieke gevallen – een optie zijn om het roetfilter te verwijderen.

Voordelen om uw roetfilter te laten verwijderen

Bij sommige turbo geblazen automerken neemt het roetfilter tot wel 15pk aan vermogen en 25Nm aan trekkracht weg. Ook zorgt het roetfilter voor een verhoogd brandstofverbruik, hetgeen het race-bereik doet dalen en meer tussenstops noodzakelijk maakt.

Voordelen verwijderen roetfilter (DPF) op een rijtje: 

  • Het roetfilter wordt definitief verwijderd en kan dus niet meer verzadigen. 
  • Meer tot veel meer vermogen (de turbo kan eerder zijn druk opbouwen).
  • Lager brandstofverbruik; tot maar liefst 25%!

Na de verwijdering van het roetfilter zal ECU-Soft de software van uw auto aanpassen zodat de boordcomputer geen regeneratie meer uitvoert en er bijkomend brandstof wordt bespaard.

 

Roetfilter verwijderen door Ecu-Soft

ECU-Soft heeft een goede prijstechnische en zeer effectieve oplossing om meer vermogen uit uw sportauto te halen. We maken het roetfilter leeg en schakelen deze softwarematig uit in het motormanagement. Als u alleen de filter zou verwijderen dan gaat de auto meteen in noodloop en zullen er foutmeldingen in het diagnosesysteem zitten waardoor uw auto zelfs afgekeurd wordt. Het is dus essentieel dat wij deze in de software uitschakelen. Zodoende gaan er dan ook geen waarschuwingslampjes branden op het dashboard en wordt het regeneratieproces niet meer gestart.

Kosten voor het softwarematig wegschrijven van de roetfilter bedragen, afhankelijk van het type auto, tussen de €349,- en €599,-, inclusief demonteren en leegmaken van het roetfilter. Wij werken niet met een uurtarief, maar met een vaste prijs vooraf. Zo weet u altijd op voorhand wat de definitieve prijs zal worden.

Voordelig de roetfilter laten verwijderen

Indien u zelf het roetfilter al heeft gedemonteerd is de prijs vanaf €349,- voor het aanpassen van de software in dpf off-modus. Dit is per merk/model verschillend. Bel voor de prijs voor uw wagen.

Bijzondere aanbieding: Indien u gebruikt maakt van onze services van roetfilterverwijdering voorzien we voor slechts 100 euro extra uw auto ook meteen van chiptuning/eco tuning!

 

Niet voor de openbare weggebruiker

Zoals aangegeven is het verwijderen van een roetfilter slechts in zeer specifieke gevallen een valabele optie.

Deze dienst is in principe – d.i. op bepaalde wettelijke uitzonderingen na – enkel geschikt voor motorsportliefhebbers (bv. rijden op gesloten circuit, tuningevenementen, enz…).

Indien uw type wagen een roetfilter bevat en er als zodanig mee geregistreerd is geworden op het gelijkvormigheidsattest, dan heeft de verwijdering van het roetfilter tot gevolg dat u zich niet meer met de wagen op de openbare weg mag begeven onder dekking van een Belgische nummerplaat totdat de wagen opnieuw gehomologeerd is geworden (afwijking aan het gelijkvormigheidsattest is bekomen). Ecu-Soft voert enkel de tuningwerken uit en komt niet tussen in het aanvragen van een afwijking, noch geven wij de garantie dat zulke afwijking zal worden bekomen.

Lees steeds onze algemene voorwaarden en contacteer ons indien u meer uitleg wenst te bekomen omtrent de reglementering die van toepassing is.

Direct een afspraak maken