5 voorbeelden van roetfilter problemen

28-09-2018

Wanneer moet ik mijn roetfilter vervangen? Dit is een vraag die ons met regelmaat gesteld wordt. Het eenvoudige antwoord is: “Wanneer uw roetfilter defect is of zo verstopt dat regeneratie niet meer mogelijk is.” Echter is iedere auto en situatie uniek en vaak is vervangen helemaal niet nodig. Het is belangrijk dat wanneer uw auto roetfilterproblemen ondervindt, u direct bij ons aan de bel trekt voor advies. Hoe langer u blijft rijden met een verstopt roetfilter, hoe groter de kans dat het filter vervangen moet worden. Maar hoe weet u nu of u auto roetfilter problemen heeft?
In deze blog geven we 5 veel voorkomende problemen die kunnen wijzen op roetfilter problemen
.

1 DPF Waarschuwingslampje.

De meest duidelijk waarschuwing dat er iets mis is met uw roetfilter is het DPF waarschuwingslampje op uw dashboard. Wanneer uw roetfilter lampje gaat branden is het verstandigom zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Langere tijd blijven doorrijden met deze waarschuwing kan zorgen voor nog meer schade aan uw auto.

2 Extreme rook- of roet uitstoot

Produceert uw auto ineens veel meer rook of roet dan u gewend bent? Goede kans dat dit komt door een vol roetfilter. Wanneer de motor niet meer in staat is om het roet in het filter te verbranden blijft deze roet achter in het filter. De uitlaatgassen die uw auto verlaten nemen vervolgens extra roetdeeltjes mee.

3 Toename in brandstofgebruik

Merkt u dat uw Diesel plotseling meer brandstof verbruikt dan normaal? Goede kans dat dit komt door een niet (goed) werkend roetfilter. Doordat het gehele systeem vervuild raakt bij een niet goed functionerende roetfilter zal de EGR klep ook aangetast worden door de uitlaatgassen en mogelijk hierdoor niet meer goed kunnen bewegen. Omdat de egr klep langer open blijft staan dan hoort zal de auto meer brandstof ingespoten krijgen en meer roet uit stoten..

Lees hier meer over de EGR klep.

4 Auto stinkt tijdens het rijden.

Veel mensen met roetfilterproblemen geven aan dat hun wagen een onaangename geur produceert tijdens het rijden. Dit zou kunnen komen door problemen met het roetfilter. Wanneer er voor langere tijd roet in het filter achterblijft zal de roetfilter blijvend proberen zichzelf te reinigen en dan kanl een vervelende geur zich verspreiden door de auto.

5 Auto hapert of stottert.

Ook een haperende of stotterende auto kan duiden op roetfilter problemen. Wanneer het roetfilter vervuild, defect of vol is kan het zo zijn dat motor gaat regenereren wanneer dit eigenlijk niet de bedoeling is. Dit kan er voor zorgen dat de auto schokt tijdens het rijden omdat de uitlaatgassen terug de motor in geblazen worden in plaats van er uit.

Roetfilter vervangen.

Zoals gezegd is het niet altijd noodzakelijk om uw roetfilter te verwijderen. In sommige gevallen kan het grondig laten reinigen van uw roetfilter al zorgen voor de oplossing van uw roetfilter probleem.

Wanneer u 1 of meerder van bovenstaande problemen ervaart neem dan altijd direct contact met ons op. Wij zijn experts in het vervangen en reinigen van roetfilters en wij voorzien u altijd van deskundig advies.

© 2024 - ECU-Soft. Alle rechten voorbehouden